МОЯ ВИДАВНИЧА ДІЯЛЬНІСТЬ

 

Луцюк І.В.

викладач іноземної мови

Вищого професійного училища № 4

м. Хмельницький

 

РОЛЬ МЕТОДІВ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

У статті охарактеризовано особливості дистанційного навчання англійської мови учнів ПТНЗ. Визначено особливості дистанційного викладання іноземних мов, ураховуючи методичні, технічні та соціокультурні чинники. З’ясовано основні інструменти організації синхронного й асинхронного режимів дистанційного навчання. Обґрунтовано переваги онлайн-заняття як високо результативної форми дистанційного навчання іноземної мови. Надана коротка характеристика деяким прийомам і методам викладання англійської мови дистанційно, проаналізовано їхню специфіку.

Ключові слова: дистанційне навчання, дистанційне навчання іноземних мов, методика навчання іноземної мови.

 Key words: distant learning, distant learning of foreign languages, ESL teaching.

 

Актуальність  теми  дослідження. Сьогодення характеризується, з одного боку, все більш відчутною глобалізацією, а з іншого, – неймовірно швидким розвитком інформаційних технологій, активним використанням можливостей Інтернету та медіа-комунікацій. Вихід України в європейський та світовий простір, стрімкі зміни у політичних, соціально-економічних та культурних реаліях, сучасні тенденції глобалізації та інтеграції світової спільноти позначаються на різних аспектах людського буття, зокрема й на освітній сфері, яка перебуває у стані організаційного реформування. Для успішної професійної реалізації в найрізноманітніших сферах та напрямах однієї рідної мови недостатньо, – необхідні знання хоча б ще однієї іноземної мови. За таких умов усе більше уваги приділяється вивченню іноземних мов, причому це стосується всіх сфер життя, де іноземні мови є ключем для розвитку міжнародних відносин, проведення. Питання ефективного засвоєння іноземних мов вимагає передусім вдосконалення методик навчання. Одним із таких ефективних  методів, як показує практичний досвід, опановувати іноземні мови є дистанційне навчання.

Слід відмітити, що дистанційне навчання стало невід’ємною частиною сучасного освітнього процесу України з огляду на карантинні обмеження 2020-2021 роки. Не лише інтеграція елементів дистанційної освіти, а й повний перехід у дистанційну форму навчання висувають неабиякі виклики традиційним формам викладання іноземної мови в навчальних закладах.

Постановка проблеми. У зв’язку з інтенсивним розвитком інформаційних технологій і комп’ютерної техніки в останні десятиліття відбулися глобальні зміни не лише в науково-технічній сфері, а й у системі освіти. Завдяки оснащенню навчальних закладів комп’ютеризованою технікою та можливостям доступу до глобальної мережі Інтернет у сучасному освітньому процесі з’явилися та почали активно впроваджуватися нові форми й технології навчання. Кріт того, пандемія COVID-19 вплинула на всі без винятку сфери суспільного життя. Сфера освіти відчула на собі, однією із перших, вплив коронавірусної епідемії та відреагувала на встановлені обмеження переведенням усієї освітньої діяльності в дистанційний режим. Стрімкий перехід багатьох освітніх процесів в інший формат викликав необхідність швидкого пристосування до нових умов із боку державної влади, профільних міністерств і безпосередньо закладів освіти. Зміни, які відбуваються у професійно-технічних навчальних закладах  (далі – ПТНЗ), стосуються методів навчання, самого підходу до викладання, формування компетенцій у здобувачів освіти, організації навчального процесу, що викликало неоднозначну реакцію в учасників освітнього процесу.

 Така криза виконала роль стимулу для інновацій в освітньому середовищі. Для забезпечення безперервності навчання та професійної підготовки розробляються суперсучасні рішення для дистанційного навчання та використовуються різні новаторські підходи.  З огляду на актуальність та перспективність цієї проблематики метою нашого дослідження будуть форми та методи дистанційного навчання іноземних мов у закладі вищої освіти.

Перед освітянами постає завдання пошуку таких форм навчання, методів і дидактичних засобів, які інтенсифікують процес навчання, підвищать його ефективність. Розвиток технологій дистанційного навчання мав місце і в період до пандемії, у міру вдосконалення технічних засобів і носіїв інформації. Проблему використання технологій дистанційного навчання в процесі викладання іноземних мов розглянуто в працях як українських, так і закордонних педагогів, серед яких О. Андрєєв, В. Биков, Є. Дмітрієва, Л. Гейхман, Ю. Горвіц, К. Кожухов, І. Костікова, В. Кухаренко, В. Свиридюк, Н. Маєр, Л. Морська, Н. Муліна, В. Олiйник, Є. Полат, В. Руденко, П. Стефаненко, А. Хуторський, М. Шишкiна й інші. Проблемою дистанційного вивчення саме української мови як іноземної займалися О. Антонів, О. Гриценко, І. Довгий, І. Зозуля, А. Стадній, Л. Стріжик тощо.

Мета статті полягає у дослідженні використання новітніх сучасних тенденцій і методів у навчанні іноземних мов, обґрунтуванні доцільності впровадження інноваційних технологій в навчально-освітній процес ПТНЗ. Узагальнити ефективність використання дистанційного навчання іноземних мов, окреслити особливості та переваги форм та методів дистанційної комунікації для учнів та викладачів закладів освіти

Виклад основного матеріалу. Під час постійного зростання вимог до якості освіти та пошуку ефективних методик і технологій навчання все більшої значущості набувають нові перспективні підходи. Їх пошук та запровадження у ПТНЗ викликаний потребою держави у висококваліфікованих фахівцях, здатних до ділового спілкування з іноземними партнерами. На сучасному етапі входження України до світового співтовариства великого значення набуває питання фундаментальної підготовки молодих спеціалістів, спроможних успішно та ефективно реалізувати процес міжнародного співробітництва завдяки набутим професійним навичкам та навичкам іншомовної комунікації. На думку С. О. Сисоєвої, «технологія навчання включає сукупність форм, методів, прийомів, методик, засобів, що дозволяють гарантовано досягти запланованого результату. Отже, в цьому контексті форми й методи, засоби та прийоми навчання є тими структурними елементами, з яких конструюється технологія навчання відповідно до цілей і запланованих (бажаних) результатів навчального процесу» [6, с. 40].

Сучасні світові тенденції до поширення мережевих інформаційних технологій відкрили нові перспективи розвитку освітнього процесу. Раціональне поєднання таких технологій з вже існуючими методами викладання стало запорукою успішної навчальної діяльності як викладачів, так і учнів.

В сьогоднішніх умовах майже всі навчальні заклади активно розробляють та запроваджують систему дистанційного навчання. Дистанційне навчання – це особлива форма організації освітньо-виховного процесу, яка базується на використанні новітніх інформаційно-комунікаційних технологій та забезпечує ефективну інтерактивно-інформаційну взаємодію між всіма учасниками освітньої діяльності незалежно від місця їх знаходження. Метою дистанційного навчання в навчальному закладі є надання можливостей учням самостійно опрацьовувати навчальний матеріал та отримувати необхідні консультації в зручний для них час незалежно від місця знаходження.

Під час здійснення дистанційного навчання англійської мови необхідно враховувати те, що базовим компонентом змісту навчання іноземних мов є не основи наукових знань, а способи діяльності, які забезпечують засвоєння різних видів мовної діяльності: аудіювання, читання, письмо, говоріння, тобто формування умінь, пов’язаних зі спілкуванням. Крім того, предмет «Іноземна мова» вважається «безпредметним», що означає можливість спілкування на будь-які теми залежно від віку, інтересів, уподобань здобувачів освіти. Істотною відмінністю можна вважати і щільність спілкування (об’єм мовної практики) й об’єм навчальних дій, які мають дуже тісний взаємозв’язок. Названі особливості важливо враховувати в організації дистанційного навчання іноземної мови.

Від сучасного навчального закладу вимагається запровадження нових методик навчання, що забезпечують розвиток комунікативних, творчих і професійних компетенцій та стимулюють потребу учнів у самоосвіті. Адже методи навчання не є якимись простими «алгоритмізованими одиницями», їх раціональне та вмотивоване використання на заняттях з іноземної мови вимагає креативного підходу з боку викладача, адже педагогіка є наукою і мистецтвом одночасно, тому і підхід до вибору методів навчання має ґрунтуватися на творчості педагога [3, с. 29].

Серед моделей дистанційного навчання для дистанційного вивчення іноземної мови доцільно використовувати два різновиди: традиційно-дистанційне й електронно-дистанційне навчання. Характерними особливостями традиційно-дистанційного навчання є асинхронність у часі, постачання навчального матеріалу через пошту та інші засоби передачі інформації. Електронно-дистанційне навчання відбувається асинхронно і синхронно, зв’язок між викладачем і здобувачами освіти й обмін навчальним матеріалом відбувається з допомогою інформаційно-комунікативних технологій. Такі моделі мають свої переваги та недоліки. Серед переваг необхідно відзначити: соціальну рівноправність, прозорість, мобільність, оперативність, раціональність, модульність, доступність, гнучкість, можливість живого спілкування, інтерактивність, полісенсорність, моніторінговість, можливість для саморозвитку. До недоліків можна зарахувати відсутність достатньої швидкості потоку Інтернету та неповне покриття бездротовим Інтернетом територій, негативний вплив на психологічний стан відсутності особистого контакту у процесі навчання, недостатній рівень знань суб’єктів навчального процесу у галузі електронних засобів, низький рівень можливостей контролю над рівнем самостійності під час виконання завдань, зниження ступеня мотивації здобувачів освіти, непоодинокі випадки недостатнього рівня самодисципліни та самоорганізованості. Серед переваг, які важливі під час дистанційного вивчення іноземних мов, виокремлюються: доступність, комунікативність, наочність, інтерактивна взаємодія, зворотний зв’язок, самостійна робота із застосуванням нових інформаційно-комунікативних технологій, наявність позитивного емоційного фону. [4, с. 252]

Відомо, що дистанційне навчання може відбуватися у двох режимах: синхронному й асинхронному. У разі реалізації синхронного режиму всі учасники освітнього процесу одночасно перебувають у веб-середовищі, тоді як в асинхронному режимі освітній процес відбувається за зручним для викладачів і студентів графіком. Вагомою перевагою синхронного режиму вважаємо миттєві повідомлення й негайний зворотний зв’язок, що забезпечує можливість співпрацювати в режимі онлайн. Саме залучення учасників освітнього процесу в конкретний визначений час і можливість їхньої активної взаємодії в реальному часі дозволяють викладачеві іноземної мови ефективно залучати сучасні інтерактивні методи навчання.

Сьогодні існують уже готові платформи з усіма необхідними вмонтованими інструментами для дистанційного навчання. Найбільш розповсюдженими платформами для дистанційного навчання є Google classroom, Moodle, Sakai, LOTUS Learning Space, eFront. Під час вибору платформи для дистанційного навчання іноземної мови важливо враховувати такі фактори: інтерфейс, можливість викладання різноманітних матеріалів, включаючи аудіо- та відеозаписи, презентації та посилання на корисні Інтернет-ресурси, автоматичний розрахунок статистики відповідей і контроль активності слухачів. Все це дає можливість максимізувати ефект дистанційної роботи [2, c.132].

Таким чином,  для ефективного використання цих ресурсів необхідно мати платформу, куди можна завантажувати будь-які аудіо й відео, граматичні завдання та тести тощо.

Отже, головна мета дистанційної освіти — надавати освітні послуги здобувачам освіти у глобальному середовищі і значна роль у цьому процесі відводиться методам активного пізнання, методам програмованого навчання, самоосвіті та дистанційному навчанню. Наразі існує низка невирішених проблем і викликів, які постають перед викладачами та розробниками дистанційних курсів. Зростаючі вимоги ринку праці щодо сукупності компетентностей випускників призводять до необхідності постійного вдосконалення та актуалізації методичної бази з метою побудови освітнього процесу за учнецентрованою моделлю.

 

 

Список літератури:

1.    Закон України «Про освіту» // [Електронний ресурс] – Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

2.    Дерев’янченко Н. В. Особливості організації навчального процесу під час дистанційного навчання на кафедрі латинської мови та медичної термінології ХНМУ / Н. В. Дерев’янченко // Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи: збірник статей V Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Полтава, 19-20 листопада 2020 р.). – Полтава : Вид-во “Астрая”, 2020. – 130-133 c.

3.    Крючков Г. Болонський процес як гармонізація Європейської системи вищої освіти / Г. Крючков // Іноземні мови в навчальних закладах. – Педагогічна преса, 2004.

4.    Коваленко А. Дистанційне навчання іноземної мови за умов пандемії: специфіка форми і методи роботи/ Актуальні питання гуманітарних наук. Вип 35, том 3, 2021.

5.    Котлярова В. Ю. Дистанційне навчання англійської мови студентів педагогічного ВУЗу / В. Ю. Котлярова, М. В. Ткач // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер. : Філологічні науки. – 2016. – Вип. 10. – С. 124-130. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nzbdpufn_2016_10_20.

6.    Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навчально-методичний посібник / НАПН України, Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих / С. Ю. Сисоєва. – К. : ВД «ЕКМО», 2011. – 320 с.

7.    Classroom – интерактивный сервис Google для учителей и учащихся [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.pcweek.ru/its/article/detail.php?ID=163279. – Дата доступа: 08.01.2015.

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар